Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WskTeam
Poziom 5
Dołączył: 26 Lut 2009
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 2/2 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: Sob 0:41, 28 Lut 2009 Temat postu: O junaku słów kilka... |
|
|
Polski motocykl JUNAK
Producent Szczecińska Fabryka Motocykli
Inne nazwy Junak M07
Junak M10
Premiera 1954
Okres produkcji 1956-1965
Silnik S03 349 cm3 OHV 19 KM
Skrzynia biegów 4-biegowa
Ogumienie 3,50 x 19"
Długość 2172 mm
Szerokość 730 mm
Wysokość 1020 mm
Rozstaw kół 1417 mm
Wysokość siodła 760 mm
Pojemność baku 17 l
Masa własna 170 kg
W latach 1956-1965 wyprodukowano łącznie 91 400 motocykli Junak, w tym ok. 10 000 szt. modelu M07, a także rajdowe typu M07-R, crossowe typu M07-C, 2500 trójkołowców typu B20 (dostawczy ze skrzynią z plandeką) oraz 8500 wózków bocznych typów WB1 i W03. Produkowany był w SFM w Szczecinie, silniki typu S03 do wszystkich modeli Junaka produkowane były przez Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego w Łodzi.
W latach 1956-59 wyprodukowano ok. 10 tys. egzemplarzy M07. Model M10 oficjalnie wprowadzono do produkcji w grudniu 1959 jednak pierwsze 20 tys. szt. modelu M10 wyprodukowane w latach 1960-1961 posiadały jeszcze niektóre cechy z poprzedniego modelu, przykładem może być przednia lampa. Motocykle Junak posiadające cechy obydwu modeli nazwane zostały przejściówkami.
Konstrukcja, opracowana w latach 1951-1952 w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego przez zespół pod kierunkiem J. Ignatowicza, przewyższała wiele motocykli renomowanych firm światowych owego czasu. Nic w tym dziwnego, skoro tworzyli go doświadczeni konstruktorzy opierając się na przedwojennych dokonaniach zespołu T. Rudawskiego, niezwykle utalentowanego konstruktora PZInż, "ojca" polskich motocykli Sokół. Stąd tak wiele podobieństw w konstrukcji silnika Junaka do Sokoła 600 i 500. Przy konstrukcji wzorowano się także na rozwiązaniach konstrukcyjnych takich motocykli jak angielskie AJS, BSA, Triumph czy Norton, choć nie bez wpływu konstrukcji niemieckich.
Wiele Junaków wyeksportowano m.in. do Węgier, Bułgarii, Turcji, Wenezueli, Mongolii i na Kubę. Junaki sprzedawano także w USA, w tym model szosowo-terenowy Scrambler oraz 21 sztuk wykonane na specjalne zamówienie, z wyposażeniem wzbogaconym o sakwy, gmole i dodatkowe oświetlenie (fabryczne oznaczenie - "Motocykl Junak M10 de Lux").
"Przejściówka" z 1961 r.
Motocykl Junak stosowany był w Milicji Obywatelskiej jako motocykl pościgowy, używany też był w wyścigach motocross i rajdach terenowych. W 1959 zawodnik Klubu Motocyklowego "Budowlani" z Gdańska Franciszek Stachewicz ustanowił na specjalnie przystosowanym Junaku polski rekord prędkości motocykla 150 km/h na poniemieckiej autostradzie Elbląg – Tczew. Wydarzenie to zostało uwiecznione przez Polską Kronikę Filmową (PKF 15A z 1959 roku).
PRL-owskie realia oraz fatalna lokalizacja produkcji Junaka spowodowały permanentne trudności z osiągnięciem wymaganej jakości. Te same przyczyny uniemożliwiły podjęcie produkcji nowocześniejszych wersji silników S130, S131, S132 konstruowanych w łódzkich ZSM
Junak był również bardzo drogi jak na możliwości ówczesnych polskich nabywców. Na przełomie lat 50/60 kosztował 24.000 zł (M10 "przejściowy"). Ostatecznie zaś załamanie rynku motocykli ciężkich doprowadziło do zamknięcia produkcji w 1965 r.
Zwany przez niektórych polskim Harleyem, pomimo swoich niektórych wad był jednak motocyklem lubianym, stając się z czasem "kultowym". Charakterystyczny tzw. gang czyli odgłos pochodzący z rury wydechowej, w połączeniu z hałaśliwą pracą rozrządu umożliwia łatwe rozpoznanie tego motocykla nawet ze znacznej odległości, przy czym ta druga cecha jednocześnie jest "spadkiem" po Sokole, ale i jedynym bodaj ogniwem łączącym junaki z harleyami.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
M21W2
Poziom 28
Dołączył: 24 Sty 2009
Posty: 300
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 9:51, 28 Lut 2009 Temat postu: Re: O junaku słów kilka... |
|
|
WskTeam napisał: |
Inne nazwy Junak M07
Junak M10
|
Inna nazwa malucha - duzy fiat?
Poza cytatem duzo ciekawych informacji, obszerny opis, ale Ja bym radził dopisać z jakiej strony to skopiowałeś wszystko, bo autor może to zobaczyć i będziemy mieć problemy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Buchwi
Poziom 32
Dołączył: 14 Gru 2008
Posty: 397
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Ostrów Wielkopolski
|
Wysłany: Sob 10:21, 28 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
i jakaś fotka by się przydała M07 M10 B20 i z koszem
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mundy
Super Moderator
Dołączył: 13 Gru 2005
Posty: 4568
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 39 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Sob 18:33, 28 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
no fajnie ale chyba było :d
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mateusz WSK
Poziom 72
Dołączył: 23 Gru 2007
Posty: 1034
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Wiązownica (Podkarpackie)
|
Wysłany: Sob 21:44, 28 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
ach marzenie...
M07 to ciężko spotkac.szkoda że nie zapisałem fotek jak był z pół roku temu ( chociaż z szopy i troche pordzerwiały ale oryginalny i do odnowienia )
B20 to kurde nie mam fotek bo jakoś nie ciekawi mnie to .
M10 to mam sporo fotek.dam najciekawsze z wózkiem i bez.
bez wózka:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
ten biały solo był za 13000zł. każda śrubka w chromie
ten biały z wózkiem poszedł coś za 12-13tyś bodajze.
to takie najlepsze fotki.
jeżeli by mógł któryś z modów zmniejszyć troche to było by chyba lepiej, ja nie wiem jak ;/
tam gdzie sporo tych Junaków to ze zlotu, niestety nie dało rady zapisać wiecej fotek a duzo było tam tych Junaków ( nie czoperów durnych )
pozdr.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Mateusz WSK dnia Sob 21:58, 28 Lut 2009, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mundy
Super Moderator
Dołączył: 13 Gru 2005
Posty: 4568
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 39 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Sob 23:08, 28 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Ja lubie takie foty ... Dobra tamte tematy co były o janie, wyladowały w koszy nie bede dochodzil kto to zrobil . Duzo tam nie bylo napisane
Przeniosłem jeszcze troche danych z ksiazki abc motocyklisty , 62 rok ksiazka , sorr jesli ktores sie powtarzają ..
Informacje o tym modelu.
Zakład produkcyjny.: Szczecińska fabryka motocykli ,Szczecin Al Wojska Polskiego 1
Silnik>jednocylindrowy czterosuwowy typ. S03 .Sr cylindra :75mm ,skok tłoka:79 mm, poj skokowa: 349ccm.
Stopień spreżania: 7,0 .moc: 19 KM przy 6000 obr/min.Ciężar silnika suchego ze sprzęgłem i skrzynią: 63 kg.
Ukł. zasilania zb. paliwa o pojemności 17 l .Gaźnik typu G-26 (śr gardzieli 26mm) wyposażony w fil;tr z wkładem filtrującym z siatki metalowej zwilżanej olejem.
ukł przeniesienia napędu :napęd z wału korbowego na sprzęgło jest przenoszony łańcuchem rolkowym dwurzędowym 3/8 " Sprzęgło 4-tarczowe z wkładkami korkowymi ,mokre ze sprężyną centralną.Skrzynka biegów o czterech przełożeniach we wspólnej obudowie z silnikiem .Wielkośc przeożeń: 1 bieg>23,04 ;2 bieg>1,97 ;3 bieg>1,296 ;4 bieg>1,00.Napęd ze skrzyni biegów na tylne koło jest przenoszony łańcuchemn rolkowym jednorzedowym 5/8" o 102 ogniwach.Przełożenie silnik-sprzęgło 2,43, skrzynia biegów-tylne koło 2,4.
Podwozie: rama typu kołyskowego ,podwójna spawana z rur stalowych o przekroju eliptycznym .Koło tylne zawieszone na widelcu teleskopowym z tłumieniem olejowym ./Koło tylne posiada zawieszenie wachaczowe z amortyzatorami olejowymi.Wymiary ogumienia tylnego i przedniego wynoszą: 3,50 *19.
Instalacja elektryczna: źródła prądu akumulator kwasowy 6V/14Ah ,prądnica typu P9a op mocy 45 W i napięcie 6V (Z.W.E.M- Swidnica),.iskrownik typu ZS3 (VEB-Fahrzeugeelektric) z samoczynnym przyśpieszaniem zapłonu od 0 do 14 stopni.Prądnica ma regulator 6V/8A typu RG9a .Lampa przednia umieszczona w obudowie przedniego widelca ma żarówkę dwuwłóknową 6V/25/25W i żarówkę światła miejskiego 6V 1,5W .W obudowie znajdują sie jeszcze trójprzełożeniowy przełacznik świateł wraz z wyłącznikiem zapłonu i kluczykiem oraz żarówka kontrolna ładowania 6V/1,5W i żarówka kontrolna luzu 6V/1,5W.Szybkościomierz i licznik kilometrów znajdujący się równierz w obudowie jest oswietlony żarówką 6V/1,5W. Lampa tylna ma żarówkę światła miejskiego 6V/3W oraz żarówkę "stop" 6V/5W.Przełącznik świateł umieszczony na kierownicy z lewej strony wraz z przyciskiem sygnału dźwiekowego.Sygnał dźwiekowy typu: SP5-6V. Świeca zapłonowa M14*1,25 o wart. cieplnej 175 wg. Boscha.
Wymiary i ciężary: Długośc całkowita>2172 mm; szerpkość>740 mm; wysokość (motocykl nie obciążony)>1095 mm ; rozstaw osi >1417 mm;wysokość siodła kierowcy od jezdni >755 mm ;prześwit poprzeczny>170 mm ;wyprzedzenie koła przedniego>72 mm .Ciężar motocykla z wyposażeniem)bez paliwa):170 kg, dop. obciążenie:200kg.
Dane eksploatacyjne: Luzy zaworowe przy silniku nagrzanym dla zaworu ssacego i wydechowego 0,2 mm .Prędkość maX>125km/godz. Zużycie paliwa przy prędkości 60km/godz wynosi 3,5 l/100km.
Smarowanie :zbiornik oleju w silniku (2,4 l); w skrzynce biegów (0,4 l)>w lecie olej LUX 10, zimą LUX 5. Komora sprzegła (0,5 l) >olej LUX -10.Filtr powietrza (0.10 l)>LuX-5. Teleskop[y przednie (2* 0.15 l) , tylne ( 2* 0,07 l)>LUX-10.
A to junaczek B20
pozdro350
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez mundy dnia Sob 23:11, 28 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mateusz WSK
Poziom 72
Dołączył: 23 Gru 2007
Posty: 1034
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Wiązownica (Podkarpackie)
|
Wysłany: Nie 16:25, 01 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
zapomniałem dodac, ze jak byłem na zlocie to był M07
w dodatku był to najlepszy Junak na zlocie, reszta to same brzydalskie czopery.jeszcze jeden był wart uznania, był bordowy i według org, również bardzo ładny, silnik elegancko pracował i za 1 strzałem odpalił
tym M07 był jakiś młody chłopak, niestety aparat mi padł i nie zrobiłem fotek, nie mogłem przeboleć.jeżeli bedzie w tym roku to zagadam z nim
bardzo mi sie on spodobał, mam nadzieje że będzie w tym roku.
jeżeli ma ktoś fotki M07 to prosze wrzucic
na innym forum gość ma M07 z pierwszych setek wyprodukowanych, oraz dwa m10.
zresztą, może ktoś patrzył na częsci do m07.ceny są poprostu już wysokie.głowica za 1100zł poszła, moze ktos widział
pozdr.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Stary
Poziom 3
Dołączył: 01 Sie 2009
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: Sob 10:38, 01 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
Panowie,
Tytułem wstępu - napisalibyście coś od siebie zamiast kopiować żywcem suche informacje z innych stron www i do tego zapewne bez zgody autora. Jeśli już to wklejajcie link.
Zalogowałem się na forum całkowicie przez przypadek i zobaczyłem post o junaku. Chciałbym wyprowadzić niektórych z błędu, który jest od dawna wielokrotnie powielany. Nazwa M07 i M10 to jedynie nazwa podwozia. Silniki zmieniały się dużo bardziej dynamicznie. Dość powiedzieć, że w najsłynniejszej 1 serii junaków M07 występowało aż ... 4 wersje silników! Tych "czystych" junaków M07 "na półbębnach i z iskrownikiem na 4 śruby" powstało jedynie około 3400 sztuk. Najcenniejszym z nich jest Junak M07 z silnikiem 1 generacji, którego wyprodukowano niecałe 1000 sztuk. Jego charakterystyczna odmienna sylwetka, wyprofilowania błotników oraz najbardziej poszukiwany silnik z "małą miską olejową" i głowicą skopiowaną praktycznie w 100% z prototypu czynią go jednym z najcenniejszych polskich powojennych motocykli. Owe "10.000" Junaków M07 wyprodukowane przez SFM to wersje które miały bite na tabliczce "M07". Niekoniecznie jest to wersja na płytkich błotnikach z półbębnami. Osobiście najwyższym numerem ramy na którym widziałem znak M07 był numer ok. 7000. Czy wyprodukowano ich 10000? Być może, junaki z numerami około 12.000 mają bite już M10. Powstaje więc pytanie "ile jest junaka M07 w junaku M07?"
Junak 1 generacji .... marzenie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Stary
Poziom 3
Dołączył: 01 Sie 2009
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: Nie 17:04, 02 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
I skoro o junakach mowa to wrzucam dwa zdjęcia z Spotkania Miłośników Junaka w tym roku. Obie fotki zostały zrobione przeze mnie osobiście (nie łamię prawa autorskich )
Pierwsza fotka ukazuje rekordowego Junaka Wojtka Kuleszy i Franciszka Stachewicza. Druga przedstawia maszyny po przyjeździe na lotnisko w Stargardzie Szczecińskim, łącznie były 64 junaki, w tym dwa B20 oraz jeden egzemplarz M07.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mundy
Super Moderator
Dołączył: 13 Gru 2005
Posty: 4568
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 39 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Nie 17:20, 02 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych] Na tej stronce jest opisany ten rekordowy junak
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez mundy dnia Nie 17:22, 02 Sie 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mateusz WSK
Poziom 72
Dołączył: 23 Gru 2007
Posty: 1034
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Wiązownica (Podkarpackie)
|
Wysłany: Nie 22:45, 02 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
no witam Stary
no wiesz, nie każdy wie tyle na temat Junaków co Ty
Mógłbyś dorzucić coś od siebie
fotka tych Junaków ze spotkania elegancka
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
owcathc
Poziom 3
Dołączył: 09 Mar 2010
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: WWA / Kozienice
|
Wysłany: Wto 23:14, 13 Kwi 2010 Temat postu: |
|
|
nom bardzo ładnie wszystko opisane na pewno się przyda
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
jerzyM
Poziom 2
Dołączył: 05 Cze 2010
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Sob 14:02, 05 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
Piękne zdjęcia...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Lilka
Poziom 6
Dołączył: 19 Kwi 2011
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Dębica
|
Wysłany: Czw 10:30, 09 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Ja mogę tylko dodać że jak ktoś nie ma co z pieniędzmi zrobić to polecam Junaka Wdzięczna maszyna która się nie pozwoli właścicielowi nudzić (ten sam typ co K-750)
A poważnie , sama kupiłam Jumaka M10 w postaci choppera (3500zł). Remont trwał 2 lat . Kosztował sporo , po 4000 przestałam liczyć . Nadal wymaga jeszcze paru poprawek , łącznie z naprawą iskrownika i dobrym ustawieniem zapłonu.
Szkoda że SFM nie udało się zrobić w Junaku tak niezawodnego silnika jak w WSK125 , bo byłby to mój ideał
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Tyranus1
Poziom 75
Dołączył: 16 Paź 2010
Posty: 2411
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 12 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Lubelskie / okolice Tomaszowa
|
Wysłany: Czw 13:26, 09 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Mój sąsiad ma JUNAKA z ramą choppera jest taki długi że strodem zawraca na ulicy . Najlepszy i tak jest odgłos pracy silnika .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
rino
Poziom 75
Dołączył: 30 Paź 2010
Posty: 1425
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 24 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: CHAMSK
|
Wysłany: Pią 1:08, 10 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Powstał zmodernizowany typ silnika dla junaka, niestety jak to w Polsce z innymi pięknymi koncepcjami na prototypie się skończyło.
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Lilka
Poziom 6
Dołączył: 19 Kwi 2011
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Dębica
|
Wysłany: Czw 12:05, 16 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Tyranus1 napisał: | Mój sąsiad ma JUNAKA z ramą choppera jest taki długi że strodem zawraca na ulicy . Najlepszy i tak jest odgłos pracy silnika . |
A tak wyglądał mój Junak zaraz po zakupie (pierwsze 4 zdjęcia):
[link widoczny dla zalogowanych]
Ludzie, jakie tam były patenty to po prostu siąść i płakać.
Jak będe pamiętać to dodam linka do mojej galerii na fotosiku (w robocie mi blokuje dostęp ) , tam jest trochę więcej zdjęć z remontu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Tyranus1
Poziom 75
Dołączył: 16 Paź 2010
Posty: 2411
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 12 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Lubelskie / okolice Tomaszowa
|
Wysłany: Czw 17:35, 16 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Zdjęcia po remoncie - miodzio jednym słowem .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Pavlo
Poziom 23
Dołączył: 01 Maj 2011
Posty: 201
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Lubuskie
|
Wysłany: Czw 20:36, 16 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Warto popatrzeć
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|