|
WSK POLSKIE Motocykle WSK |
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Militarny
Poziom 25
Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Nie 18:36, 04 Cze 2006 Temat postu: MZ ETZ 250/251 |
|
|
Napisz wszystko co wiesz o tym motocyklu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Militarny
Poziom 25
Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Nie 18:39, 04 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
ETZ 250/251
Silnik
Ten sam EM 250 o identycznym momencie obrotowym i mocy. Jedyne różnice w cylindrze i układzie wydechowym. W 251 wydech został skrócony o 9 cm, więc aby uzyskać tą samą moc, co w 250 przekonstruowano cylinder. Okna kanałów w 251 zostały obniżone o 2 mm, czyli ich odległość od osi wału korbowego jest mniejsza. Z tego względu tłumik od 250 nie powinien pracować w 251 i na odwrót. Ale kto by się tym przejmował, gdy nie będzie innego pod ręką, a przecież na pewno da się go tak samo przymocować. W ostatnim czasie zauważyłem w internetowych sklepach, że jako cylinder jest oferowany ten sam typ do 250 i 251. Jaki teraz tłumik wybrać? Nie mam pojęcia, ja mam 250 i pewnie wziąłbym dłuższy(do 250). Skrzynia i sprzęgło to samo, choć panuje opinia, że im sprzęt był później robiony to jest mniej trwalszy. Tak właśnie zasłyszałem gdzieś, jak koleś narzekał na 251, że szybciej się rozsypuje niż 250. Dotyczy to również części. W lewych deklach silników 250/215 można znaleźć pokrywę, za która znajduje (lub jest puste miejsce) się pompa dozująca olej tzw. dozownik oleju, nie trzeba wówczas dolewać oleju do paliwa. Ten rodzaj udogodnienia stosowany był w motocyklach przeznaczonych na export do krajów zachodnich. Gaźnik w 251 jest ten sam co w późniejszych 250-tkach. Elektroniczny zapłon można częściej spotkać w 251 niż w 250, ale one też go mają.
Rama
Dwie inne ramy. W 251 wzorowana na 150, znacznie krótsza, bardziej zwarta(ubita) i może nieco lżejsza. Aby kolanko wydechu nie dotykało przedniego błotnika wydłużono główną belkę ramy o 27 mm. Stopka główna odlewana chyba z aluminium, podobna do tej w 150. Dzięki krótszemu rozstawowi osi 251 jest zwrotniejsza, ale za to pasażer ma dużo mniej miejsca niż w 250. W 250 tylny uchwyt jest tak usytułowiony, że skłania pasażera do odchylania się do tyłu, niekorzystnie dla prowadzenia motocykla. Środek ciężkości w 251 jest nieco niżej, dzięki czemu 251 są ponoć mniej wywrotne. Jedną z wad 251 mało zauważalnych jest jej prowadzenie przy większych prędkościach. Należy się liczyć ze zmniejszeniem stabilności podczas jazdy po krzywych. Dzieje się tak dlatego iż pomimo wszystkich swoich zalet rama od 150 jest trochę za lekka jak na silnik 21-dno konny.
Koła i hamulce
W 251 tylne koło mamy 16 calowe, dzięki czemu moto jest bardziej zwrotne. Hamulce te same, choć nie spotkałem 251 z bębnem z przodu.
Elektryka
Ta sama udana instalacja 12 V z alternatorem. Nieco uproszczeń kabli w 251, ale to bez znaczenia. Od 1987 r. reflektor halogenowy z żarówką H4.
Nadwozie
Nieco „pękaty” zbiornik paliwa w 251. W późniejszych wykonaniach 251 z plastykowym błotnikiem z tyłu. Boczne pokrywy w 251 są z blachy.
Ceny
Przeciętną 250-tkę można kupić za ok. 1000 zł, a 251 za ok. 1500 zł. Główny czynnik to rocznik produkcji, ale czy nie lepiej jest kupić i odremontować starszą 250 niż dać prawie 1000 zł więcej i jeździć niewiadomo na czym. Dlatego myślę, że wiek nie jest przeciwnikiem Mz. Innym ważnym czynnikiem odziaływującym na cenę jest jej wyposażenie. Szczególnie moto z elektronicznym zapłonem są znacznie droższe. W ogłoszeniach pełno jest zdań typu „po kapitalnym remoncie”, ale czasem trudno w to wierzyć. Rzadko, ale jednak jeszcze można znaleźć nominały. Mój kolega kupił w 1999 roku ETZ 250 z 1984 z tarczą z przodu za 1800 zł. Czyżby przepłacił? Chyba nie, sprzęt, którym przyjechał do domu miał nakręcone 8000 km, lakier, opony i cała reszta wyglądały na dopiero, co dotarte, a sam silnik ciągnął jak głupi z podnoszeniem przedniego koła. Takie sprzęty są najlepsze, ale coraz trudniej na nie trafić. ETZ 251 jest znacznie droższa od 250. Pewnie przez te wszystkie „niby” ulepszenia, ale przy cenie przekraczającej 2000 zł myślę, że nie warto.
Dane eksploatacyjne i osiągi
Każda Mz pali więcej lub mniej niż druga. Wszystko zależy od: układu zapłonowego, układu zasilającego, stanu silnika, powietrza w oponach, czynników atmosferycznych, sposobu jazdy i innych. Można jednak przyjąć, że wyregulowana i dobra Mz powinna spalić 3,5-5 litrów paliwa na 100 km.
Jeśli jednak zamykamy obrotomierz na każdym z biegów to te 5 litrów na pewno nie wystarczy. Oba motocykle bardzo szybko przyśpieszają na niższych biegach. Po ok. 7 sekundach mamy 80, na 100 trzeba poczekać ok. 10-12 s., dokładnie to nie wiem bo nie sprawdzałem. Najciekawsza dana to prędkość max. Wg instrukcji każą nam jeździć max 125-130 km/h. Prawdą jest, że na drodze bez wzniesień i wiatru w plecy dobra Mz powinna pociągnąć ponad 140 km/h. Oczywiście są jeszcze inne sposoby, np. wzniesienia, wiatr, czy zmiana zębatki, aby wyciągnąć więcej. Zawsze przy rozpędzaniu swojej etki bacznie obserwuje wskaźniki(właściwie to prawie nigdy nie spuszczam oczu z obrotomierza). Przy 6000 obrotów powinno być coś ok. 131 km/h. Generalnie uważam, że prędkością max w naszym moto powinna być prędkość osiągnięta przy 6000 obr/min. Przy wyższych obrotach Mz może wchłaniać dużo więcej paliwa, a silnik doznać uszczerbku na „zdrowiu”. Na koniec dodam, że 251 jest o 10 kg lżejsza od 250.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Militarny
Poziom 25
Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Nie 18:49, 04 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Typ silnika EM 250
Cykl Pracy dwusuw z przepłukiwaniem zwrotnym
Rodzaj chłodzenia chłodzenie powietrzem /podczas jazdy/
Liczba cylindrów 1
skok / średnica 65 mm / 69 mm
Pojemnośc skokowa 243 cm3
stosunek sprężania 10,5 : 1
Objętość komory głowicy cylindra
/ w stanie zmontowanym / około 26 cm3
Kaks. Moc przy ok. 5 500 obr/min 15,5 KW / 21 KM/ LUB
Lub przy ok. 5 000 obr/min 12,5 KW / 17 KM/
Maks. Moment obrotowy przy
ok. 5 200 obr / min 27,4 Nm / 2,8 kGm / LUB
ok. 4 500 obr / min 24,5 Nm /2,5 kGm /
Smarowanie mieszanką paliwa 50 : 1
/ Lub dawkowanie oleju, w zależności od kraju-odbiorcy motocykli /
Łożyska korbowodu Łożysko igiełkowe z koszyczkiem w stopce korbowodu i w główce
Łożyska główne wału korobwego 2 łożyska 6306 C 4 f
1 łożyska 6302 C 3 f
Smarowanie łożysk głównych wału
korbowego Mieszanką Paliwa
Czas rozrządu w stopniach obrotu
wału korbowego
ssanie 155* kąta obrotu wału korbowego
przelot 123* kąta obrotu wału korbowego
wydech 180* kąta obrotu wału korbowego
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Militarny
Poziom 25
Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Nie 18:50, 04 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Prędkość maksymalna 105 km/h
przyśpieszenia od 0 do 80 km/h 11,3 s
Zużycie paliwa 3,5 / 100 km
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mundy
Super Moderator
Dołączył: 13 Gru 2005
Posty: 4568
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 39 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Pon 16:14, 05 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Z tą predkościa max. to bym ostro polemizował > oscyluje ok 130 km/godz .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Osama bin Laden
Poziom 11
Dołączył: 01 Maj 2006
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Dynów
|
Wysłany: Pon 16:24, 05 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
105 km/h to jest sa fabryczne dane dla wsk 175, a chyba nie ma co porownywac!! przecietna mz 250 pojdzie tak jak Mundy piszesz 130km/h - osobiscie testowalem
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Militarny
Poziom 25
Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Pon 18:33, 05 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
To są dane MZetek z lat 70... P
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
M21W2
Poziom 28
Dołączył: 24 Sty 2009
Posty: 300
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Czw 23:45, 29 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Kiedyś czytałm artykuł, który objaśniał opisy techniczne i osiągi. Mianowicie V-max podawany w opisie jest V maksymalną motocykla która mu nie szkodzi. Powyżej V-max podanego w opisie,silnik już cierpi i traci nieznacznie na żywotności i sprawności. Krótko mówiąc nie polecane przekraczać tej prędkości (nie pamietam,jedno z wydań Świata Motocykli)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group deox v1.2 //
Theme created by Sopel &
Download
|